De Chinese autofabrikant Dongfeng en de Franse staat nemen ieder een belang van 14 procent in de aangeslagen autoproducent PSA Peugeot Citroën als deel van een kapitaalverhoging van 3 miljard euro.

Dat maakte Peugeot woensdag bekend, bij de publicatie van de jaarcijfers.

De Chinese samenwerkingspartner van Peugeot en de Franse staat betalen ieder 800 miljoen euro voor het belang. Door de uitgifte van nieuwe aandelen verwatert het belang van de familie Peugeot tot 14 procent, waardoor de familie van oprichter Armand Peugeot voor het eerst haar controle over de onderneming verliest.

Het bedrijf heeft verder met de banken een vernieuwde kredietlijn afgesloten van 2,7 miljard euro en gaat ook voor 770 miljoen euro aan warrants uitgeven, die het recht geven om aandelen te kopen.

Zwakke automarkt Europa

Het in 1896 opgerichte Peugeot heeft te lijden onder de zwakke Europese automarkt. Met de kapitaalverhoging wil het concern geld vrijmaken om nieuwe modellen te ontwikkelen en zijn aanwezigheid in opkomende markten verder uit te breiden.

De Franse autofabrikant heeft voor 2015 de doelstelling uitgesproken om meer dan 50 procent van zijn auto's buiten Europa te verkopen. In 2013 kwam dat percentage uit op 42 procent.

Samenwerking Dongfeng versterken

Peugeot kondigde aan zijn samenwerking met Dongfeng verder te versterken. De bedrijven willen de komende jaren gezamenlijk jaarlijks 1,5 miljoen auto's gaan produceren onder de merken Dongfeng, Peugeot en Citroën. Verder zal een exportfirma worden opgezet om in China gebouwde auto's op andere Aziatische markten te gaan verkopen.

Het concern maakte woensdag verder bekend vorig jaar een operationeel verlies te hebben geleden van 177 miljoen euro. Het nettoverlies bedroeg 2,3 miljard euro, tegen een min van 5 miljard euro een jaar eerder. Peugeot zag de verkoop in 2013 met 4,9 procent dalen tot 2,82 miljoen voertuigen en de omzet ging met 2,4 procent omlaag tot 54,1 miljard euro.

Peugeot gaf aan voor 2014 op een groei van de Europese automarkt met 2 procent te rekenen. Voor China gaat het bedrijf uit van een groei met 10 procent.

De onderneming liet verder weten dat bestuursvoorzitter Philippe Varin eind maart wordt vervangen door Carlos Tavares, die eerder werkzaam was bij de Franse branchegenoot Renault.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl